Vnitřní řád ŠD
|
Základní škola a Mateřská škola Mankovice, okres Nový Jičín, příspěvková organizace |
|
|
ORGANIZAČNÍ ŘÁD ŠKOLY VNITŘNÍ ŘÁD ŠKOLNÍ DRUŽINY |
|
|
Vypracoval: |
Mgr. Daniel Matyáš, ředitel školy |
|
Pedagogická rada projednala dne: |
29. 8. 2025 |
|
Školská rada projednala dne: |
|
|
Směrnice nabývá platnosti ode dne: |
1. 9. 2025 |
|
Směrnice nabývá účinnosti ode dne: |
1. 9. 2025 |
Obecná ustanovení
Na základě ustanovení § 30 zákona č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) v platném znění vydávám jako statutární orgán školy pro školské zařízení školní družinu tento vnitřní řád školní družiny.
Tato směrnice určuje pravidla provozu, a režim školní družiny.
Poslání školní družiny
Školní družina se ve své činnosti řídí zejména vyhláškou č. 74/2005 Sb., o zájmovém vzdělávání, v platném znění. Školní družina tvoří ve dnech školního vyučování mezistupeň mezi výukou ve škole a výchovou v rodině. ŠD není pokračováním školního vyučování, má svá specifika, která ji odlišují od školního vyučování. Hlavním posláním ŠD je zabezpečení zájmové činnosti, odpočinku a rekreace žáků, částečně také dohledu nad žáky.
Činnost družiny je určena přednostně pro žáky prvního stupně základní školy. Činností vykonávaných družinou se mohou účastnit i žáci, kteří nejsou přijati k pravidelné denní docházce do družiny. Družina může vykonávat činnost pro účastníky nebo účastníky a jejich zákonné zástupce i ve dnech pracovního volna.
1. Podrobnosti k výkonu práv a povinností dětí a jejich zákonných zástupců ve školní družině a podrobnosti o pravidlech vzájemných vztahů s pedagogickými pracovníky
1.1Žáci jsou povinni
a) řádně docházet do školní družiny,
b) dodržovat vnitřní řád školní družiny, předpisy a pokyny k ochraně zdraví a bezpečnosti, s nimiž byli seznámeni,
c) plnit pokyny pedagogických pracovníků vydané v souladu s právními předpisy a školním nebo vnitřním řádem,
d) informovat školské zařízení o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání,
e) dokládat důvody své nepřítomnosti v souladu s podmínkami stanovenými školním řádem,
c) oznamovat údaje, které jsou podstatné pro průběh vzdělávání nebo bezpečnost žáka a změny v těchto údajích.
1.2 Žák se ve školní družině chová slušně k dospělým i jiným žákům školy, dbá pokynů pedagogických a provozních pracovníků.
1.3 Žák chodí vhodně a čistě upraven a oblečen, s ohledem na plánované činnosti. Udržuje prostory školní družiny v čistotě a pořádku, chrání majetek před poškozením.
1.4 Žáci chrání své zdraví i zdraví spolužáků; žákům jsou zakázány všechny činnosti, které jsou zdraví škodlivé (např. kouření, pití alkoholických nápojů, zneužívání návykových a zdraví škodlivých látek).
1.5 Zákonný zástupce žáka je povinen doložit důvody nepřítomnosti žáka nejpozději do 3 kalendářních dnů od počátku nepřítomnosti žáka.
1.6 Žák má právo na ochranu před jakoukoli formou diskriminace a násilí, má právo na vzdělání a na svobodu myšlení, projevu, shromažďování, náboženství, na odpočinek a dodržování základních psychohygienických podmínek, má právo být seznámen se všemi předpisy se vztahem k jeho pobytu a činnosti v družině. Každý úraz nebo vznik škody, ke kterému došlo v souvislosti s činností družiny, hlásí bez zbytečného odkladu.
1.7 Žák nenosí do družiny předměty, které nesouvisí s výukou a mohly by ohrozit zdraví a bezpečnost jeho nebo jiných osob.
1.8 Zvláště hrubé slovní a úmyslné fyzické útoky žáka vůči pracovníkům družiny se vždy považují za závažné zaviněné porušení povinností stanovených tímto zákonem.
2. Provoz a vnitřní režim školy
Přihlašování a odhlašování
Ředitel stanoví ve vnitřním řádu pro zájmové vzdělávání podle § 2 vyhlášky č. 74/2005 Sb., o zájmovém vzdělávání způsob evidence účastníků takto:
2.1 Ve školní družině je určen jako vedoucí zaměstnanec vychovatelka, která zajišťuje přihlašování a odhlašování žáků, předávání informací rodičům, vyřizování námětů a stížností.
2.2 O přijetí účastníka k činnosti družiny se rozhoduje na základě písemné přihlášky. Součástí přihlášky k pravidelné výchovné, vzdělávací a zájmové činností je písemné sdělení zákonných zástupců účastníka o rozsahu docházky a způsobu odchodu účastníka z družiny.
2.3 Úplata je pro školní rok 2025 – 2026 osvobozena.
3. Organizace činnosti
3. 1 Provoz školní družiny:
6:00 hodin – 7:40 hodin
11:45 hodin – 15:30 hodin.
Docházka žáka do ŠD se zaznamenává do docházkového listu. Provoz ŠD je zajištěn po celý školní rok. V období školních prázdnin lze provoz přerušit po projednání se zřizovatelem.
Ve škole je jedno oddělení školní družiny, s přidělenou místností k činnosti. ŠD může rovněž využívat počítačovou učebnu s knihovnou, tělocvičnu a školní zahradu. Zde se vychovatelé a žáci řídí provozními řády učeben. Dbá na zvýšenou opatrnost a dodržování bezpečnosti.
3. 2 Při nevyzvednutí žáka do stanovené doby rodiči vychovatelka nejdříve informuje telefonicky rodiče žáka a osoby uvedené na přihlášce dítěte do ŠD.
3. 3 Oddělení se naplňují nejvýše do počtu 30 účastníků.
3.4 Rozsah denního provozu ŠD a rozvrh činnosti schvaluje ředitelka školy na základě požadavků zákonných zástupců a na návrh vychovatelky školní družiny.
3. 5 Družina realizuje výchovně vzdělávací činnost ve výchově mimo vyučování zejména formou odpočinkových, rekreačních a zájmových činností; umožňuje žákům i přípravu na vyučování.
4. Podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí a jejich ochrany před rizikovým chováním a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí
4.1 Všichni žáci se chovají při pobytu ve škole i mimo školu tak, aby neohrozili zdraví a majetek svůj ani jiných osob. Žákům není v době mimo vyučování dovoleno zdržovat se v prostorách školy, pokud nad nimi není vykonáván dozor způsobilou osobou. Každý úraz, poranění či nehodu, k níž dojde během pobytu žáků ve školní budově, nebo mimo budovu při akci pořádané školou žáci ihned ohlásí. Vychovatelka školní družiny provede prokazatelné poučení žáků v první hodině školního roku a dodatečné poučení žáků, kteří při první hodině chyběli, provede o tom písemný záznam. Škola odpovídá za žáky v době dané rozvrhem činnosti družiny.
4.2 Všichni zaměstnanci školy jsou při vzdělávání a během souvisejícího provozu školy povinni přihlížet k základním fyziologickým potřebám dětí a vytvářet podmínky pro jejich zdravý vývoj a pro předcházení vzniku rizikového chování, poskytovat jim nezbytné informace k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví.
4.3. Vychovatelka ŠD dodržuje předpisy k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a protipožární předpisy; pokud zjistí závady a nedostatky, ohrožující zdraví a bezpečnost osob, nebo jiné závady technického rázu nebo nedostatečné zajištění budovy, je její povinností informovat o těchto skutečnostech nadřízeného a v rámci svých schopností a možností zabránit vzniku škody. Sleduje zdravotní stav žáků a v případě náhlého onemocnění žáka informuje bez zbytečných průtahů vedení školy a rodiče postiženého žáka. Nemocný žák může být odeslán k lékařskému vyšetření či ošetření jen v doprovodu dospělé osoby. Ve školní matrice jsou uvedeny osobní informace o žákovi - rodné číslo, adresa, telefonní čísla rodičů do zaměstnání a domů. Tyto údaje jsou k dispozici také vychovatelce.
Při úrazu poskytne vychovatelka žákovi první pomoc, v případě potřeby zajistí ošetření lékařem. Úraz ihned hlásí vedení školy, společně vyplní záznam do knihy úrazů, případně předepsané formuláře. Ošetření a vyplnění záznamů zajišťuje ten pracovník, který byl jeho svědkem nebo který se o něm dověděl první.
Postup školy v případě nepříznivé epidemiologické situace
V případě nepříznivé epidemiologické situace (např. Covid 19 apod.) jsou učitelé a žáci povinni řídit se nařízeními vlády a dodržovat opatření zamezující šíření epidemie. Mezi tato opatření zpravidla patří:
1. Testování žáků
2. Dodržování čistoty a pořádku
3. Zvýšená hygiena po toaletě, před a po jídle
4. Důkladná desinfekce rukou
5. Pravidelný úklid a desinfekce všech prostor školy
6. Nošení ochranných prostředků, např. jednorázových rukavic, hygienických roušek,
ústenek apod.
7. Při podezření na infekční onemocnění u žáka je žák izolován od ostatních žáků a jsou
kontaktováni rodiče.
5. Podmínky zacházení s majetkem školy nebo školského zařízení ze strany dětí, žáků
5.1 U každého svévolného poškození nebo zničení majetku školy či osob je vyžadována úhrada od rodičů žáka, který poškození způsobil. Při závažnější škodě nebo nemožnosti vyřešit náhradu škody s rodiči je vznik škody hlášen Policii ČR, případně orgánům sociální péče.
5.2 Ztráty věcí hlásí žáci neprodleně vychovatelce ŠD. Žáci dbají na dostatečné zajištění svých věcí – ukládání na určené místo, uzamykání šaten.
5.3. Do školy žáci nosí pouze věci potřebné k výuce, ostatní věci, které nesouvisí s výukou do školy nosí jen na vlastní zodpovědnost, viz Řád školy.
6. Pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání a chování žáků
6.1. Na hodnocení a klasifikaci chování žáka ve školní družině se vztahují ustanovení vyhlášky o základním vzdělávání. Žáci jsou ve školní družině hodnoceni neformálně, např. ústní pochvalou, domluvou apod. O výsledcích vzdělávání a chování ve školní družině jsou rodiče průběžně informováni, např. osobně při vyzvedávání dětí, na třídních schůzkách nebo telefonicky, případně mailem.
6.2. Ředitel může rozhodnout o vyloučení žáka ze ŠD, pokud tento žák soustavně nebo nějakým významným projevem porušil kázeň a pořádek, ohrožuje zdraví a bezpečnost své nebo ostatních, dlouhodobě svévolně nenavštěvuje ŠD nebo z jiných zvláště závažných důvodů.
7. Dokumentace
V družině se vede tato dokumentace:
- písemné přihlášky dětí; jejich součástí je písemné sdělení zákonných zástupců účastníka o rozsahu docházky a způsobu odchodu účastníka z družiny
- přehledy výchovně vzdělávací práce, včetně docházky dětí
- celoroční plán činnosti
- roční hodnocení práce školní družiny jako podklad pro výroční zprávu školy
- vnitřní řád školní družiny, rozvrh činností
8. Závěrečná ustanovení
- Kontrolou provádění ustanovení této směrnice je statutárním orgánem školy pověřen zaměstnanec: vychovatelka školní družiny1.oddělení.
- Zrušuje se předchozí znění této směrnice.
- Směrnice nabývá platnosti dnem podpisu ředitelem školy a zveřejněním.
- Směrnice nabývá účinnosti dnem 1. 9. 2025
V Mankovicích, 1. 9. 2025
Mgr. Daniel Matyáš, ředitel školy
- Přečteno: 1791